12/24/11

cerita baru, bahagian 1


Suara manusia yang meminta tolong sayup kedengaran di  telingaku. Suara yang selalu aku dengar di kampus. Suara yang selalu aku dengar di dalam rumah. Suara rakan sebilikku. Aku buka mata yang tadinya berat dan masih lagi pening kepala.  Dimana dan bagaimana aku boleh berada disini, aku sendiri pun tak tahu. Yang pasti, di tengah-tengah bilik ada satu meja penuh dengan alatan-alatan yang aku tak tahu apa gunanya. Dibawah mentol bulat yang bercahaya itu dapat ku lihat punca suara yang meminta tolong tadi, terikat di kerusi tak mampu bergerak. Mulut tak henti-henti menjerit meminta tolong. Matanya merah, menangis ketakutan agaknya.
Aku bangun berdiri, cuba menyesuaikan pandangan dengan tahap cahaya yang kurang. Apabila aku rasakan yang pandangan aku dah berjaya sesuaikan dirinya, aku mula bergerak ke arah rakan sebilik aku yang terikat itu. Tersenyum tiba-tiba aku melihat dia dalam keadaan kurang upaya. Ikatan di tangan dan kakinya membataskan pergerakan dirinya. Seperti ada satu kepuasan dalam diri ini melihat dia begitu.
                Aku bergerak mendekati meja yang penuh dengan alat-alatan tajam itu. Aku perhatikan satu-persatu. Apa fungsinya ditinggalkan di situ. Seperti ada satu suara di mindaku menyuruh aku mencuba satu persatu alatan-alatan di atas meja itu. Menyuruhku mencubanya di tubuh badan rakan sebilikku. Aku keliru. Patut ke aku buat begitu? Ah, akal selalu menipu. Aku tak tahu yang mana satu jalan yang patut aku tuju.

0 orang mengaku gila: