5/17/12


“nak satu?” 

Ayat pertama yang keluar dari mulut si gadis genit yang comel itu. Aku terpana. Entah mengapa tiba-tiba dia ingin berkongsi gula-gula hacks yang baru dibelinya sebentar tadi kepada ku. Mungkin dia kasihan melihat aku terbatuk-batuk. Aku tersenyum dan mengambil gula-gula hacks itu dari tangannya. Dia senyum kembali seraya menghulurkan tangan ingin bersalaman.

“saya syafinas.”

Sambil membalas salaman yang diberikan. Aku kembali menyapa. Gadis secantik ini yang ingin berkawan denganku umpama bulan jatuh keriba. Tak patut aku lepaskan begitu saja.

Perkenalan dari sebiji gula-gula hacks yang berperisa pudina itu membawa kepada perhubungan yang lebih rapat dalam masa dua bulan sahaja. Aku sendiri keliru bagaimana anak kepada seorang yang mempunyai pangkat dato’ boleh berkawan rapat dengan lelaki gelandangan seperti aku. Mungkin betul kata orang. Cinta tak mengenal darjat.

Syafinas tidak pernah tahu apa pekerjaan ku. Yang dia tahu, pabila dia mencariku, aku sentiasa berada disisinya. Namun dalam kepahitan hidup yang aku lalui. Sebenarnya, aku punya sisi gelap sendiri. Kala malam, aku dikenali sebagai X, sang pembunuh upahan dan dari membunuhlah aku punya wang untuk meneruskan hidup di ibu kota dosa ini. Malangnya, aku perlu bersederhana untuk mengelakkan syak wasangkan dari masyarakat. Normallah, anak muda berumur 21 tahun, mana mungkin punyai wang banyak.
Sudah tiga minggu aku tidak berjumpa sama si dia, misi yang terbaru ini menyulitkan lagi keadaan. Kali ini aku nekad, biar apa pun terjadi. Aku tak peduli lagi. Jadi sebelum apa-apa terjadi. Aku ingin menghabiskan masa bersama si dia sepuas hatiku.

Masuk hari ini, sudah seminggu aku lari dari majikanku, masaku banyak dihabiskan bersama syafinas. Misi yang diberikan sudah tamat tempoh masanya. Kini aku pasrah. Aku tahu masa aku di dunia sudah semakin singkat. Bila-bila masa saja majikanku akan mengambil nyawaku kerana aku ingkar dengan arahannya. Aku tidak mahu lari. Aku tidak mahu hidup dalam buangan. Aku tidak mahu hidup dalam ketakutan. Aku mahu mati di sisi yang aku sayang. Dan kini, aku bersama dia sambil menunggu masa, malaikat maut datang.

0 orang mengaku gila: