5/19/12

kerana nombor yang tidak dikenali.


Pagi ini aku dikejutkan lagi dengan missed call dari nombor yang tak dikenali. Selalunya aku tak ambil kisah pun. Tapi hari ni, hati aku memaksa-maksa aku menelefon kembali nombor yang tak dikenali itu.  Nasib baik akal aku masih waras, aku mengambil keputusan untuk mengosok gigi dulu sebelum mendail nombor yang tak dikenali itu.
Usai memastikan tiada lagi tahi-tahi gigi di celahan. Aku kembali merenung skrin telefon bimbit ku. Masih memikirkan keperluan aku menelefon kembali nombor yang tidak dikenali itu. Sedang akal mengatakan tidak perlu, hati aku pula memaksa aku. Jadi, aku pilih kata hati. Perlahan-lahan aku mendail kembali nombor tidak dikenali itu.

“helo?”

Aku membuka mata perlahan-lahan. Kepala masih lagi berdenyut. Seluruh urat sendi di badan sakit-sakit. Aku masih lagi belum pasti di mana aku sekarang ini, kesemuanya masih samar-samar. Yang pasti aku bukan dalam bilik aku lagi.
“awak ok? Kenapa berbaring di tengah jalan? Nanti dilanggar kereta lembu. Bahaya”
           
    Suara halus lemah gemalai mengamit telingaku. Aku berpaling mencari punca suara.  Di belakangku, kelihatan seorang gadis genit berkulit putih, sedang tersenyum memandang ku yang sedang di dalam kekeliruan. Aku segera bangun dari pembaringan. Cuba memaniskan muka sambil tersenyum memandang ke arah gadis genit.
“kereta lembu? Di mana saya? Dan ini tahun berapa?”
Si gadis genit tergelak kecil. Dia Cuma tersenyum lalu menarik tangan ku menyuruhku mengikuti dia. Kemana? Aku sendiri tak tahu. Rakan-rakanku pernah berkata, ‘andai ada si gadis comel menyuruh kamu mengikutnya, jangan menolak. Itu rezeki namanya’

                Akhirnya si gadis genit berhenti di hadapan sebuah rumah kayu dua tingkat. Kelihatan dua, tiga orang jejaka berpakaian baju melayu dan bertanjak sedang mengawal sekeliling kawasan rumah sambil membawa sebilah tombak.
“awak, tuanku dah lama menunggu awak. Pergilah masuk menghadap.”
“tuanku? Menghadap? Apa awak cakap ni?”
“awak, awak pergi lah masuk ke istana, katakan ke pengawal, yang tuanku ingin berjumpa sama awak”
                Belum sempat aku meminta kepastian dan penjelasan tentang apa yang sedang berlaku, si gadis genit sudah berlari pergi.  Ah sudah, raja mana pulak cari aku ni. Kemain menyusahkan betul kata aku dalam hati.

0 orang mengaku gila: