5/31/12

bintang


Semalam, sedang aku duduk di buaian melihat bintang. Kelihatan satu kilauan terang meluncur laju. Terus ke sebelah ku. Aku menutup mata menjangkakan akan berlaku letupan.
“kenapa kamu menutup mata? Bukalah, dan lihatlah aku. Mari. Berbual bersamaku”
Perlahan-lahan kubukakan mata, di depan ku sedang duduk merenung ku kembali. Seorang gadis cantik. Berpakaian serba putih, dengan sayap di belakangnya.
“kalau kamu hantu, jangan makan aku. Tolong”
“ah, kamu manusia dengan mentaliti lapuk kamu, aku bukan hantu, aku Cuma sang bintang. Lelah bergantung di awan, datang melihat bumi sebentar”
Jadi malam itu, aku berbual bersama bintang. Tentang dunia, tentang galaksi, tentang dosa, tentang semua. Sampai satu masa bintang bingkas bangun sambil melihat jam di tangan kanannya.
“ah, sudah pagi, aku mahu pulang ke tempat asal ku. Kamu mahu ikut? Melawat dunia baru”
Aku mengangguk laju. Bintang tersenyum lalu menghulurkan tangannya ke arah ku. aku memandang buat kali terakhir kawasan sekeliling. Aku nekad, mahu meninggalkan bumi dan menjadi bintang di langit. Bersinar. 

**************************************************

“jadi anakku, macam tulah wujudnya bintang paling terang di alam semesta”
Arif mengangguk tanda faham.
“dah, masa untuk tidur. esok papa ceritakan tentang bulan pula ya”

**************************************************

“mama, mama, semalamkan papa cerita kan ke arif tentang macam mana ada bintang paling terang di alam semesta sebelum arif tidur!!!!”
Mamanya tergamam. Dia tersenyum sambil mengusap kepala arif. Dia tahu anak kecil itu masih belum mengerti yang bapanya sudah pergi mengadap ilahi.

0 orang mengaku gila: