1/15/12

hati

rokok di tangan aku biarkan menyala. ingin ditarik, asapnya menyakitkan dada. aku kira-kira mungkin esok lusa baru hati baru aku terima. penantian dari 20 tahun yang lepas akhirnya terhenti apabila ada seorang manusia biasa yang mati di tembak di kepala elok di saat hayat aku di penghujung. Dengan kemajuan di zaman ini, semua organ manusia yang mati boleh diguna pakai asalkan ada duit untuk membuat transfusi.

"Encik Amin, doktor dah nasihatkan jangan hisap rokok lagi. sepatutnya encik duduk berehat di bilik."
"ah, tak mengapa.. sebentar saja, saya muak duduk di bilik. ingin mengambil angin sebentar. tak apakan?"

nurse itu mengangguk teragak-agak. mungkin takut dimarahi doctor andai dia diketahui membenarkan aku tidak mengikut arahannya. ah. tak kisahlah.


************************


langkah kaki Ali semakin laju. Dia merasakan seperti ada yang mengekorinya sejak tadi. lorong kecil ke rumahnya mula kelihat. Ali semakin laju, semakin laju. Tapi belum sempat dia masuk ke rumahnya. BAMMM!!!
satu tembakan tepat membocori kepala Ali. tepat di tengah-tengah dahi dan Ali terjelepuk mati.

"maafkan aku Ali. tapi cuma hati kau sesuai untuk aku. kau tak perlukannya lagi. kau manusia yang tak patut ada hati."

rokok di tangan kembali ditarik sedalam mungkin. pistol disorokkan di dalam baju. Amin melangkah pergi sambil tangan mendail nombor polis dan ambulance. ingin mengkhabarkan berita duka bagi keluarga Ali, tapi berita gembira bagi dirinya sendiri.

0 orang mengaku gila: