2/11/12

nice. ali. nice.


Ali terjaga dari pengsan. Dia merasakan kesakitan di seluruh badannya kesan daripada ubat pelali yang makin menghilang. Kelihatan Abu sedang duduk di kerusi malas memerhatikan dirinya sambil tersenyum.
“woi, aku kat mana ni. Asal badan aku terikat dengan meja ni?”
Abu tersenyum kembali. Kelihatan asap nikotin keluar dari mulutnya. 
“kita dekat rumah la ni. Kau pengsan tadi. Jap, aku bukak ikatan tu.”
Kata Abu sambil mendekati Ali yang terbaring. Perlahan-lahan ali membukakan ikatan yang menghalang Ali dari bangun dari pembaringan.
“sorilah Ali, tadi aku pinjam kaki dan tangan kau. Lepas tu aku lupa nak letak balik dekat tempat yang betul.  Ini je yang termampu”
“apa kau merepek ni Abu?”
“cuba kau angkat kepala kau dan tengok sendiri” Abu tersenyum lagi.
Ali semakin gelisah. Dia cuba mengerakkan kaki dan tangannya.
Tidak berjaya.
Dia mulai takut. Kepala di angkat dan kelihatan kaki dan tangannya sudah berubah tempat. Kelihatan kesan jahitan di peha dan bahunya.
“Abu, apa kau dah buat dekat aku ni woi! Abu! “
Abu bergerak keluar dari bilik, rokok di tangan di lepaskan ke lantai,
Api mula marak akibat pertemuan bara rokok dan gasolin yang memenuhi segala ruang.
Semakin lama, api semakin marak, Ali yang tidak boleh bergerak mula menjerit ketakutan.  Tidak disangka Abu sanggup membiarkan dirinya sendiri dalam lautan api. 


******
Abu tersenyum sendiri dari dalam kereta sambil melihat bekas rumah sewanya yang sedang marak dimamah api.
“rasakan, inilah balasan yang paling baik mampu aku bagi.”


*********
“kau pergi mana tadi Ali, telefon tak angkat, pinjam kereta aku tak bagitahu pulak tu”
“sorilah Abu, aku pergi keluar kejap dengan awek aku, dia ada problem sikit. Weh, tadi kereta kau kena langgar, ada kemek sikit dekat belah kanan. Sori wei. Aku tak perasan tadi”
“hah? Nice Ali. Nice”

0 orang mengaku gila: